חיפוש :

בטחון עצמי

כולם מחפשים הגנה !

תדירות הפעלת מנגנון ההגנה, תלויה ביחס של רמת בטחון העצמי.

לדוגמא: אדם שמרגיש חוסר בטחון ליד כלב, אזי ירגיש בטחון מכל הנמוך ממנו בשרשרת הטבע, דהיינו לא יפחד מחתול ולא מעכבר ושאר הקטנים מהכלב,

ברם, כל הגדול מהכלב, יסב לו תחושת פחד וחוסר בטחון, האריה , נמר, דב ושאר הגדולים מהכלב.

 

חוסר הבטחון, גורם לאדם להתגונן.

אחד מצורות ביטוי " מנגנון ההגנה ", היינו תקיפה, שאחריה תגיע הבריחה, דהיינו הרצון לנתק מגע מהתוקף.

ונבאר זאת בשטח

לדוגמא בחיי הנישואין:

כאשר רוצה אחד מבני הזוג להעיר הערה לשני ( שהוא חסר הבטחון ), תתקבל ההערה בתקיפה לא נעימה ובאטימות לב, כיוון שבאותו רגע מנקרת מחשבה של, " אם אקבל את ההערה אגלה חולשה "כי מעטפת דימוי העצמי שלי, "המושלם", תסדק ואראה המפסיד, לכן כדי לא להפסיד, אני מגן על עצמי ותוקף בחזרה, שנאמר : " הבא להורגך השכם להורגו ".

 

ומאותה סיבה, קשה לוותר או לא לנצח בויכוח סרק ע"י טענות מופרכות מראש או כל ויתור אחר, הן בבית, בכביש, בעבודה, בחינוך הילדים וכו'.

הפלא הוא, שאין סיבה שלא לוותר, הלא אין כאן הפסד של ממון, בריאות, זמן, מעמד, תפקיד ואף לא של כבוד וכד'.

לכן פעולת התקיפה מיותרת, ברמה של טפשות.

אלא דמיון הוא לחסר הבטחון שיפסיד באם יקבל את ההערה או יוותר כמעה.

וזאת למרות שלא ברור לו כלל מה הוא ההפסד, זהו פרי דמיון של פחד, מהפסד לא ידוע.1

כיוון שהוא פחדן, אין לו קרקע. בדיוק כמו משל הנחש והאריה: הנחש, תוקף גם אם אינו רעב ואפילו ללא כוונה או ידיעה ברורה לזיהוי דמות "התוקף".

 

האריה לעומתו, אם אינו רעב לא יתאמץ לקום, אפילו אם תעשה לו "הצגות".

והסיבה ברורה, כיוון שהאריה אינו פוחד אז פשוט אין סיבה לתקוף או, לא לוותר על התור, על ויכוח, לצעוק בבית על הקטנים וכו' וכו' וכו'.

והנחש, הינו ההפך הגמור ורק תוקף תוקף ותוקף.

נמצא, שאם נרצה לשנות מצב זה ישנם שתי אפשרויות.

 

א.       לשדר לחסר הבטחון שהינך חלש ממנו ואז לא ינקר בו פחד ויוכל לוותר לך, או לקבל ממך, שיבין הוא שלא נלחמים בו כי הוא יותר חזק.

ב.       לחזק אותו ולהרבות בו כח  " והנחש " הפחדן, יתחזק ויהפוך לאריה ויעלם הרצון לתקוף, ויוכל לוותר לכולם ולקבל מכולם.

 

אפשרות א : מהירה להשגה אך מוגבלת, שכן היא רק עם מגלה החולשה ועדיין יתקוף כל אדם, והנה מצאנו פתרון לזוגיות, אך בודאי לא לחברה.

 

אפשרות ב : קשה, איטית ועקבית, מכיון שהוא נבנה בבטחון עצמי ובניה הינו תהליך של מאמץ וזמן, ברם משתלמת היא בסופה, שיתקשר טוב יותר עם החברה, בנוסף לזוגיות .

 

 

 

ואיך עושים זאת עם כל אדם לרבות בזוגיות ?

 

 

כדי להשיג את- 

אפשרות א : עליך לבקש עצה מס' פעמים, ז"א עזרה בדבר פשוט שכביכול אתה מתקשה בו, מהר מאוד יבין שהוא חכם, חזק וכו' ממך ויפתח רק אליך שברור לו שאין אתה טוב ממנו ( כמו מוסר מהבעל, מההורים, מורים או חברים ).

אפשרות ב : עליך להוכיח לו שהוא יותר חכם ומוכשר מהסובבים אותו, דהיינו הרבה פירגון. חפש תחום אחד שהוא טוב בו והגבר את ערכו כגון : במתמטיקה, הבנה או הנימוסין שבו ואפילו  במשחק, דהיינו משהו להאחז בו שירגיש שהוא בעל ערך מסויים שמקנה לו קרקע.

 

והדבר דומה גם אצל תלמיד, פרגן לו והוכח לו, שאכן הוא בעל ערך גבוה וברגע שיבין זאת, יהיה בעל רצון גבוה להשתנות, יחפש דרך קסומה לו וילך בעקבות דרכו החדשה.

לסיכום: אדם שמעריכים אותו, ידע להעריך. אדם שמכבדים אותו, ידע לכבד. אדם שמקבלים ממנו ידע לקבל. אדם שמקשיבים לו, ידע להקשיב. וכן על זאת הדרך.

 

 

זה ממש יפה לי !!!

ישנה אמרה ישנה " על טעם וריח אין להתווכח "

דהיינו הדבר אינדיבידואלי לכל אחד. באמת מהיכן נובע עניין היופי אצלנו ?

כאשר נתבונן בעצמינו ברכישת מוצר מסויים לדוגמא בגד יפה נבחין בסבלנות ואורך רוח העוטפים  את הרגשת השמחה ואף וויתור מחוייך לעוקף בכביש בחניה בתור או בכל סיטואציה אחרת

במלים אחרות אנו פחות עויינים. ברור שככול שהשגנו מוצר יקר או נדיר יותר נהיה יותר מתוקים ואמוציונליים

ז"א המוצר גרם לנו להדחיק את מערכת ההגנה ולראות הכל בצבע ורוד

לתהליך זה קוראים בטחון עצמי

אבל איך נפרש תופעה פסיכואנליטית זו ? עומדים אנו לפני המראה בחנות סוקרים היטב את הדמות הנשקפת מנסים לייצר הרגשה של כוח בעזרת:  צבע, גזרה, דוגמא, קפל, כפתור, עיטור וכו' ואומרים בקול פנימי גבוה וואוו זה ממש הולם אותי וואוו פשוט הבגד מדהים, מקסים, כאילו כזה ! אני פשוט מהממ\ת חייב\ת לקנות אבל המחיר גבוה!  ולאחר דיון של 3 שניות הוחלט על...תשלומים!

ואז מגיע משפט מהמוכרת החורץ את גורל "הביניין" שבניתי בשעה וחצי " בגד חמוד אבל הכפתור שבצד ימין מתחת לצווארון המעוטר לא כ"כ מתאים, הייתי מציעה לך את הבגד השני אמנם הוא יותר יקר אבל בהחלט יותר הולם ! רק תמדדי רק תמדדי"  ואז " וואוו וואוו זה ממש יפה לך !!!"

 רובנו נקשיב לעיצה מפוברקת זו !

מדוע??? והלא  יש את הפתגם "על טעם וריח..." א"כ איך שמענו ההפך ממנו?

מכיוון שמהות הפתגם הוא בחשיבה של הצופה ולא בפיו כשאומרים לנו זאת פשוט נסדקת לנו כל התדמית שבנינו לנו כי כל הקניה היתה בשביל הסובבים אותנו איזו קנייה תקנה לנו יותר התרשמות, התפעלות, תדמית טובה יותר, להיות בעל ערך יותר וכו'  בעיניי האחר

וכשלא קבלנו ההערכה ... וכו' מהקניה סימן שבחירתנו היתה מוטעת והבגד ...לא יפה!

בעצם הקניה נובעת לפי רמת החוסרים שיש לנו בבטחון והערכה העצמית שלנו . אדם המחוסר ערכים אלו יזדקק לקניות בולטות יותר ( בגד "צועק", פלאפון מצועצע, מכונית מעל המעמד, נעל מרעישה או ג'יפ יוקרתי כדי לנסוע למכולת  )והאדם החסר פחות ירכוש דברים בולטים פחות.

 ומכיוון שלכל אחד יש חוסרים די שונים מהשני נמלא אותם בדרך אינדיבידואלית לנו. לכן על טעם וריח ...אין להתווכח !!!

אם ברצוננו "לשלוט" על סיגנון הלבישה, הקניות וכו' של בני משפחתנו עלינו להביט היכן חסרים הם בבטחונם העצמי ולהגבירם שם ( עיין ערך "בטחון עצמי ")  

טואול - בניית אתרים