חיפוש :

המתכון ליצירת ילדים חכמים

בן זומא אומר:

איזהו חכם? הלומד מכל אדם, שנאמר: תהלים קיט צט "מכל מלמדי השכלתי כי עדותיך שיחה לי".

איזהו גיבור? הכובש את יצרוה, שנאמר משלי טז לב : "טוב ארך אפים מגבור ומושל ברוחו מלוכד עיר".

איזהו עשיר? השמח בחלקו, שנאמר: תהלים קכח ב : "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך".

אשריך, בעולם הזהז.

וטוב לך, לעולם הבא.

איזהו מכובד? המכבד את הבריות, שנאמר:(שמואל א ב ל): "כי מכבדי אכבד ובוזי יקלו".
א בן זומא אומר איזהו חכם הלומד מכל אדם - אמרו חכמי האומות כי היודע כל החכמות אם אינו אוהב החכמה אינו חכם אלא טפש הוא אחר שאינו אוהב החכמה כי היא הדעת. אך האוהב אותה ומתאוה אליה אע"פ שאינו יודע כלום הרי זה נקרא חכם שעל כל פנים תשיג אל החכמה האמיתית ודעת אלקים תמצא. ועל זה אמר בן זומא איזהו חכם הלומד מכל אדם שכל כך אוהב החכמה ומתאוה אליה ששואל לכל אדם ואף מי שאינו יודע כי אם דבר (אחר) [אחד] ילמד ממנו ואז יצליח דרכו ואז ישכיל. ועל זה נקרא חכם ...

אם כך הוא הדבר אז הוקל מעלינו מלאכת החינוך, כל שעלינו לעשות הוא לגרום לילד לאהוב ללמוד.

השלב הבא יהיה של הילד בעצמו והוא להשיג את החכמה, את ההתמחות בתחום שכה הוא רוצה להיות.

אה שכחתי לומר שאם אין לילד מטרה "מה להיות"? אז הוא לא יהיה כלום... בדיוק כמוכם ההורים שאתם לא תעשו כלום ללא מטרה. כי לעשות משהו ללא מטרה זה אדם טיפש!

וזו הטעות הגדולה ביותר עם הילד, אומרים לו "תלמד, פשוט תלמד"! שב תלמד גם אם זה לא נותן לך כלום.

לכן חייבים לבנות תחילה ע"ז הדרך:

א.    לגרות את הילד לחשוב (להראות לו התלהבות שהוא חושב: כגון – הצליח במשחק, ענה על חידה, הצליח בקוביה הונגרית, צייר נכון וכו')

ב.     להציב מטרה (חלום) מה כדאי להיות בעוד כ 10 שנים ועוד

ג.      לחקור את מרכיבי המטרה (מה צריך לדעת בכדי להגשים את החלום)

ד.     לשמור על גירוי מתמיד ותשוקה למטרה \לחלום

זהו הוא יתאמץ להגיע לשם. אל תתערב!

אל תכעס אם לא הכין ש"ב או כל משהו שנראה כמשבר בביה"ס.

אבל אם אין חלום? אז אין מטרה.

אם מכריחים?  אז אין אהבה.

אין אהבה – אין צמיחה

אין צמיחה – יש כמילה וחידלון

יש כמילה וחידלון – יש זהות מפצה שהיא שלילית

והנה יצרת אישיות שתזיק לחברה

ישנם הרבה עם תעודת בגרות ולא עושים איתה כלום.

ישנם גאונים שלא מצליחים להתפתח בכלום.

גיבור (אם החכים אזי ישנה יכולת לרכוש את ערך האיפוק ולבנות תא משפחתי)

עשיר (אם מאופק אז יכול להיות שמח בחלקו)

כבוד (יכולת לכבד כי הוא שמח בחלקו ואין קנאה ותחרות )

זהו המתכון המושלם ליצירת אישיות טובה המקיימת חברה בריאה ועולם נפלא.

אלישע בן אבויה אומר, הלומד ילדמג למה הוא דומה, לדיו כתובה על ניר חדש.

והלומד זקן למה הוא דומה, לדיו כתובה על ניר מחוקמד. אבות פרק ד משנה כ'

שאלה- הדיו זה הלימוד.  מהו הנייר??

הנייר הוא המהות הפנימית של האדם- התחום הרגשי- היכולת לרצות ולאהוב.

אצל ילד הזהות האישיות הכל חדש עדיין לא פגעו בו. עדיין לא השניאו עליו את הלימוד. עדיין לא זלזלו בו.

אז הוא יכל ללמוד הרבה וטוב

אבל מבוגר שצעקו עליו בילדותו וביזו אותו וגרמו לו לסלוד מהחכמה. נידון הוא כנייר מחוק. 

בדיוק כמו עם האוכל. מדוע ישנם אנשים האוהבים במבה והלא היא מלוחה מלכלכת ובעלת ריח חזק ?

התשובה היא שלא מקושר כאב לבמבה בתחום הנפשי רגשי לכן התודעה פנויה לאהוב.

לכן בכדי ללמוד צריך לייצר פניות ולשמור על נייר חלק

 

טואול - בניית אתרים